Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Det känns ju lite underligt att man ska "fråga där man ska bo" och göra som de säger.
Du kan väl knappast få ett nytt svenskt körkort då ditt nuvarande går ut (inom 10 år) då jag knappast kan tänka mej att de skickar det till din adress i Grekland.
Mvh Janérik
|
Jag vet att låter konstigt att "fråga där man tänker bosätta sig" men erfarenheten säger att det är bäst. Jag hade läst "allt" som gick och läsa inför min flytt och kontaktade myndigheter som det stod att man skulle göra. Många såg ut som levande frågetecken och många gånger möttes jag av svar som "Du är svensk du stannar så länge du vill/ du behöver inte.......". Vilket gjorde mig mycket förvirrad just för att det finns EU-regler.Nu bor jag på landsbygden vilket kan göra att det är en stor skillnad på hur de vill ha det av olika skäl. Men jag kommer ju inte till mitt nya hemland och säger "så här skall det gå till enligt EU". Utan jag låter de bestämma.
Ang svenskskatt så finns det något som heter att om man har "starka bindningar" till Sverige tex familj, fastighet, inkomst m m så är man skatteskyldig. Det är "starka bindningar till Sverige" som den lokala skattemyndigheten har tolknings rätten.
Körkortet byter man i Sverige eller på ambassaden, som man gör med passet. Inga konstigheter.