Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-21, 19:35
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Formaliteter ved flytting til Hellas

I princip finns det inga måste göra för en svensk, det är det svar jag fått här av de lokala myndigheterna.
Men det underlättar och det är ett måste att ha ett skattenummer vid tex köp av bil.
Sjukvård får vi här utan att visa några som helst papper från Sverige eller Grekland. De frågar inte efter något, de tar hand om dig punkt slut.
Hur vida du skall betala skatt till Sverige avgörs av din lokala skattemyndighet som har tolkningsrätten i den frågan.Du behöver inte deklarera i Grekland om du inte betalar skatt där.är de svar jag fått.
Det bästa du kan göra som tänker flytta till Grekland är att fråga myndigheterna på den ort du tänker bosätta dig på hur de vill att du skall göra.

Att byta körkortet till grekiskt det skulle jag aldrig göra. För de gånger jag blivit stoppad och de ser mitt svenska körkort så vill de inte prata med mig mer utan jag får åka. Om det beror på att det är svenskt eller för att jag har full pott på behörigheten vet jag inte men skönt är det.

Den länk som Eva hänvisar till är jätte bra att läsa när det gäller allt, men ändå: fråga där du tänker bo!