2008-03-09, 17:14
|
Banned
|
|
Reg.datum: dec 2007
|
|
Sv: Om å flytte til Hellas og om å bygge hus. Byggmester etc
Byggmester, byggetilatelse, arkitekt, byggekontrakt.
Mange av våre norske venner toet sine hender over oss som skulle våge å bygge i Hellas! Som utlendinger ville vi bare bli snytt, tape alle våre penger slik at alt ville bli elendighet. Disse redselshistoriene stammer fra Spania. Det er IKKE Hellas!
Jeg svarte at jeg hadde full tillit til mine greske venner som betraktet meg som Greker, ikke som utlending. Den mest forstokkede av dem svarte da: Husk det Sven du vil ALLTID være utlending i Hellas!
2. september reiste vi fra Norge. Andre greske venner hadde i mellomtiden skaffet oss et perfekt sted vi kunne bo til huset var ferdig. Det lå ved den gamle Kritsa veien 1 km fra det store veikrysset. På grunne av de 4 kattene våre måtte vi ha et sted uten for meget trafikk. Området heter Glymata. Huset var moderne, bare 10 år gammelt.
Nå begynte arbeidet! I det første møtet med Giorgos, byggmesteren forklarte han at om jeg ville kunne jeg få et hus i norsk stil! Nei, fy for tusan, jeg er gresk nå! Så kom det greske skisser på bordet. Jeg ga uttrykk for at jeg ønsket et hus i minoisk stil! Intet var umulig for Giorgos! Dagen etter møtte jeg arkitekten som uttrykte stor entusiasme over min interesse for minoisk stil! Intet skulle glede ham mer. Han hadde funnet en skisse av en rekonstruert Minoisk villa. Den var gravet frem på 30 talet og rekonstruert av en italiensk arkitekt! Arkitekten og jeg utvekslet ideer en ukes tid før vi kom frem til dette resultatet. Det er moderne gresk arkitektur samtidig som det utvendig klart avspeiler linjene i den minoiske villaen. Arkitekten var helt inneforstått med at huset måtte ble verdig til å bære navnet ”Villa Ariadne”.
Så var det prisen. Det var ganske enkelt. Grunneflaten er på 80 kvadratmeter i hvert plan, 2 etg. . Hertil kommer en stor terrasse i annen etasje og tilsvarende nede. Takterasse 80 kvm .Svømmebasseng på 10 x 3 meter, dybde 1,70 Til sammen 300 kvm. Flislagt terrasse nede.
Med svømmebasseng og alt tilbehør, sentralfyring, alt maskineri i poolen og solvarmeanlegg på taket,
223 000 Euro.
Svømmebasseng er dyrt i Hellas, det utgjør 30.000 Euro fordi det er rigorøse byggingsforskrifter på grunn av jordskjelvsfaren, noe som forlanger tykkere vegger og mer stål i betongen. Prisen inkluderte tegninger og byggetillatelse. Denne var ventet å ta 2 måneder. Dette var 10 oktober.
Pengene skulle betales i følgende rater:
Byggetillatelse og tegning.
Gravearbeider.
Betong.
Murstensarbeider.
Murpuss.
Rør og el-instalasjon.
Fliser og utvendig stenarbeide.
Vinduer dører og ferdigstilling.
Hust skulle stå ferdig 1. september 2005
Vi betalte forskuddsvis et og et byggetrin.
1 november la jeg pengene på bordet for første trin.
Dette var hva vi fikk se på tomten 9. november.
To store gravemaskiner hadde startet graving samme morgen!
Giorgos forklarte at det var ok å grave før byggetillatelsen kom. Dessuten hadde han fått det hele ”til å gå fortere enn vanlig”
Neste gang : Byggning av fundamenter som tåler jordskjelv - jordbevning.
Senast redigerad av sven.kriti den 2008-03-09 klockan 17:30.
|