Sv: Trenne veckor på Kreta!!
En liten hälsning till Hustrun...
Jag var rätt skraj innan bilesandet på Kreta efetrsom jag skulle köra själv med barnen som sällskap, men av de vägar vi körde var det ingen som fick mig skakis. Tvärt om så blev jag överraskad över hur pass breda och fina vägarna var och hur lite trafik det faktiskt var (från mitten till slutet av juni). På de riktigt slingriga småvägarna (till ex till Agios Pavlos och Kali Limenes på sydkusten) kom det knappast någon annan bilist. Lugnt att glida fram alltså. Vi åkte från Chania rakt över bergen ner till Matala (har dock ej åkt vägen rakt ner mot Chora Sfakion, den kanske är värre?). Åkte massor längs södra kusten mellan Matala och Chora Sfakion samt även ett par turer från Paleochora och till Elafonissi. Också överraskande fin väg. Den enda vägen som var lite tveksam var den från Elafonissi till Falassarna längs västra kusten (man kan åka inne i landet också, och den verkade inte lika skräckinjagande men vi ville se kusten. Dock åkte vi denna väg norrut vilket innebar att vi fick åka närmast berget! Detta var planerat och därför var det helt OK. Åt andra hållet hade det nog varit en rysare. Med detta sagt; var inte rädd för bilkörning på Kreta om du är en normal-van bilförare. Värsta stället var faktiskt en korsning med minst sju olika vägar (vid Lidl nånstans i trakten av Hersonissos). Där fick man till slut bara ge sig ut. Men det var ju på norra delen...
|