Sv: Mot Vietnam!!!
Hemma igen efter en fantastisk resa till Vietnam! Det var vår första resa till Asien och jag kan bara rekommendera en resa dit!
Jo, trafiken i Saigon är aldrig tyst, inte ens mitt i natten. Det tutas konstant men man vänjer sig (hade öronproppar med!). Att gå över gatan är till att början rena mardrömmen men efter ett tag vänjer man sig o det går riktigt bra.
Vi bodde bra i backpackerkvarteret, distrikt 1, inne i Sagigon. Gav 22 dollar för ett trebäddsrum med frukost o gratis internet. Brodern gav 11 dollar för ett enkelrum på samma ställe.
Ett av våra trevligast Saigonminnen är nog vår första sopplunch på gatan utanför Ben Than-marknaden. Det finns små gatustånd med mycket låga plaststolar o bord i stort sett i varje gatuhörn. Bror har ju varit där många gånger tidigare och visste hur man skulle göra. Sagt o gjort, 4 långa nordbor vek ihop sig på varsen låg plaststol och beställde i nudelsoppa med grönsaker av madamen bakom grytan. Kostnad ca 7 kr per skål.
Vi fick så endast pinnar att äta med!
Gud, vad jag slet för att få i mig något överhududtaget! Tittade mitt i mina tappra försök upp och det var folksamling runt oss. Vietanmeser som ville se och skrattade gott o hjärtligt åt våra taffliga försök. Några svenska turister stannade, tittade och frågade förundrat om det var ätbart!! Jo, då och mycket gott dessutom men jäkligt svårt att få i sig.
Inne på marknaden finns i stort sett allt att köpa men man måste pruta och det rejält. Kostar en t-tröja ex 180 000 don (ca 90 kr) så är riktpriset kanske 50-60 000 dong (25-30 kr). Då börjar man med att säga 30 000 dong och de säger leende att det är alldeles för lite. Stå sedan kvar leende och de kommer att ge dig ett nytt pris på miniräknaren. Stå på dig och du kommer att få det pris du vill ha, som regel. Vi lärde oss mycket snabbt att säga "du är alldeles för dyr" på vietnamesiska och det gav upphov till ännu mer skratt och det förstår att du kan en del o inte är så lättlurad. Vet inte exakt hur det stavas men det uttalas " Bäng ma kua". Bra att kunna!
Phu Quoc var en dröm! Vi nöp oss i armen för att se om det var sant o det var det ju. Vi hyrde en beachbungalow och hade ca 25 steg fr kudden till standen. Slog upp de tre breda dörrarna på morgonen o såg rakt ut över Thailändska bukten. Vilken utsikt! Vi vaknade o somnade till vågornas brus o det är inte fy skam.
Vi bodde en bit söder o Duong Dong, vid Long beach. Stranden är 2 mil lång och till största delen helt oexploaterad, ÄNNU! Om 3 år byggs en stor internationell flygplats och då kommer turismen att öka nåt enormt. Den vietnamesiska staten satsar nu på Phu Quoc och har tyvärr börjat bygga hemska stora hotellkomplex längs med stranden.
Vill någon åka dit så gör det snabbt, för snart är det genuina borta.
Vi bokade inrikes flygbiljetter via en vietnamesisk resebyrå och resan kostade ca 700 kr ToR/person Saigon-Phu Quoc. Det går även att åka buss, tar ca 7 timmar, från Saigon till Rach Gia och därifrån ta snabbåt över till ön. Alla dessa biljetter kan med fördel bokas på någon av alla resebyråer som finns i backpackerkvarteret.
Maten var både billig o god. Vi levde greve, som Arne brukar skriva, för 80 kr per person och dag. Man kan leva mycket billigare än så, men vi ville kosta på oss lite varje dag. Någon eller några goda fruktdrinkar och en eller annan inhemsk rom med cola (kostade ca 8 kr per drink). Vi åt enbart vietnamesisk mat och gjorde på deras sätt när vi beställde. Dvs tog in tre olika rätter, en stor skål ris och sedan små skålar som vi tog var o en av allt på bordet efter eget behag. Det är bara västerlänningar som äter en rätt var.
Mycket ris, nudlar och goda grönsaker och frukter har det blivit.
Stort kan man räkna med att boendet kostar mellan 17 och 30 dollar för ett bra rum/bungalow i högsäsong och maten 60-100 kr per person. Vi träffade flera vana Thailandsresenärer som nu heller åkte till Vietnam och prisnivån på mat och boende var ca halva priset mot på andra sidan bukten.
Vi hyrde en minibuss med förare en dag och såg hela södra delen av ön. Det blev mycket billigare än att åka på färdiga utfärder. Kostnad för 4 personer, vi hade kunnat vara 8 i bilen, blev ca 300 kronor med guide för en dag.
En fantastisk stand som måste besökas heter Bao Sao, gräddvit samt och palmer.
En dag tillbringades till havs och det är också att rekommendera, fina bad och snorkling.
Vi hade nio fantaktiska dagar på ön och det gav verkligen mersmak, vi kommer att resa tillbaka och det innan den nya storflygplatsen byggs!
/Kicki
|