Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2008-02-29, 00:30
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Paleochora-Preveli, med båt???

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag brukar lita på Sunflower böckerna, men på vandringen från Marmara till Loutro som beskrevs som "easy", blev det tvärstopp för mig. Ett "stup" (tycker jag) på 4-5 meter blev svårforcerat. Sista båten från Marmara hade gått så vi kunde inte gå tillbaka. Benen skakade när vi äntligen klättrat ner. För övrig en jättefin tur!
Måhända skall det inte diskuteras på denna "tråd", men faktum är att det i Sunflowers beskrivningen tydligt anges att "det är en av de svåraste partierna", vilket du och även vi fått erfara. Vi kom från Loutro-hållet och hade möjlighet att backa, men så blev det inte. Efter passage kändes det som ett högst idiotiskt sätt att i onödan riskera livet. Numera vet jag att hemskheten går att runda. Ca. 300-400 meter från Marmara i riktning Loutro så viker en sannolikt gammal åsnestig av, vilken ansluter grusvägen som leder till Lykkos där man åter kan ansluta leden (E4). Lätt att hitta från Marmara-hållet, men svårare i motsatt riktning. Viss "frigång" blir på ett småtråkigt underlag men risken för att gå vilse är minimal! Det är öppna landskap...

För övrigt; Aradhena-ravinen hör till en av mina favoriter!

/Anders
Svara med citat