Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-28, 21:26
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Naxos eller Karpathos??

Hej!

Jag har varit på båda öarna och skall försöka göra en jämförelse..

Naxos

Bra: Fina byar, fantastiska sandstränder, mysig chora med sligrande smala gränder, vacker natur och många fina bergsvägar att upptäcka.

Mindre bra: Mycket turister, framförallt skandinaver. Naxos stad utefter hamnpromenaden är invaderad av turister och man hör svenska talas överallt..
Men, om man åker utanför stan och håller sig borta från området runt Agia Anna så är Naxos en jättefin ö!

Karpathos

Bra: Dramatisk och på sina ställen enastående vacker och varierande natur, från pinjeskog till fantastiska berg, många fina byar, stränder för alla(både stenstränder och sandstränder), Trevlig "huvudstad" som man kan strosa runt i, direktflyg.

Mindre bra: På sina ställen en väldigt karg ö och en del områden som varit väldigt vackra har tyvärr förstörts av bränder, en del av stränderna är aningen svårtillgängliga(långa serpentinvägar nedför), mycket turister inne i Pigadia, tråkigt hotellområde utefter stadsstranden längs vägen.

Detta var mina högst personliga åsikter, någon annan tycker säkert helt annorlunda..

Jag gillar båda öarna och det är alltid svårt att jämföra för all öar har sin charm

Mvh. Stina
Svara med citat