Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2008-02-27, 09:57
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Paleochora-Preveli, med båt???

Hejsan,
Vi besökte Prevelli med bil från Rodakino förra året. Helt OK vägar att åka. Däremot är jag tveksam till om din femåring kommer att gilla båtresan.
Vi åkte båt mellan Chora Sfakion och Paleochora, men det var verkligen rätt trist. Varmt och trångt. Dessutom två timmar i hettan i Agia Roumeli där båtens personal skulle ha lunch. Efteråt ångrade jag att vi inte körde bergsvägen runt. Då hade vi kunnat stanna var vi ville, ta ett dopp, lunch etc. Bil med AC är att föredra framför en träbänk flera timmar på en het båt - det var jag och barnen överens om.
Men vill ni ändå åka båt är ett alt att hyra bil i Chora Sfakion. Där finns också ett hotell med pool på toppen av byn. Vidunderlig utsikt.
Själva bilresan blir kanske ca 2 timmar därifrån. Åk i så fall nästan ända upp till klostret innan ni svänger vänster ner till betalparkering. Det finns skyltar vid ett fik lite före (vä sida) men den grusvägen är inget man vill uppleva med en femåring, inte utan heller... Det tar 10-15 minuter att gå ner till stranden från parkeringen och lite längre upp. Själva standen var väl sådär, mina båda barn jublade inte direkt.
Det häftiga med Prevelli hittar man om man vandrar upp längs flodfåran. Där finns små pooler med färskvatten att bada i och man kan säkert gå en timme uppåt. Bara några hundra meter upp får man vara ensam (i alla fall i juni). Det finns trampbåtar att hyra, men "floden" slutar bakom första kröken så åkturen blir ca 10 minuter... Kostade i somras 70 kr för en timme.
Utifrån vad mina barn uppskattade så instämmer jag med andra som svarat och rekommenderar Elafonissi istället. Där tror jag att din femåring kommer att njuta. Rekommenderar hyra av bil i Paleochora. Passa på att besöka grottan Sophia i Koutsamatados på vägen till Elafonissi, den ligger lite längre upp mot Chania till efter avfarten mot Elafonissi, men inte långt alls. Jättehäftig grotta - svalt och skönt dessutom. Lätt att nå (ingen entré). Mysig taverna där också. Sedan vänder man och åker bergsvägen mot Elafonissi. Härlig utsikt och i mitt tycke bra väg. Ta gärna en övernattning på Glykeria i Chrissokalitsa på berget ovanför stranden (6 km). Där finns pool och ett fantastiskt värdpar. Med det upplägget kan man också stanna på stranden sent på em/kvällen och få den nästan för sig själv. Dessutom är solnedgången från restaurangen på Glykeria i toppklass.
Lycka till!
Svara med citat