Det är lite svårt att ge tips när det inte finns en tidpunkt för resan.
Jag och min fru bilade ner till Grekland -06
Vi åkte ner i slutet av augusti, och kom hem i mittten\slutet av September.
Vi tänkte först ta vägen genom Serbien\Makedonien ner till Greklands nordkust\östkust, men ändrade våra planer pga oroligheter i vissa områden där vi skuller passera.
Istället valde vi att bila ner till Venedig och vidare med färja ner till Patra på Peleponessos.
Vi valde att stanna på pensionat\B&B i små byar i tyskland vid sidan av autobahn
Priset låg runt 40-50 euro per natt.
I Italien var priset något högre, men det kan bero på att vi bodde vid Gardasjön.
Tänk på att köpa tullmärke för Autobahn när ni Kommer till Österrike (kostar runt 8 euro) Vi visste inte om det och blev stoppade...böter på 120 euro
Färjan Venedig-Parta tar ca 30 timmar, men man slipper köra 400mil + ett antal övernattningar efter vägen.
Man kan Välja att åka av färja i Igoumenista, en hamnstad strax söder om Albanska gränsen.
Ett alternativ är att ta nervägen till Patra och hemresan från Igoumenista, eller tvärt om.
Färjepriset är detsamma oavsett var ni åker till\ifrån
kolla tidtabellen, resa från Patra hem kan ge er 2 nätter i hytt för samma pris beroende på avgångstid.
Några saker att tänka på när det gäller båten:
Köp med vatten\snacks (vatten var ca 10ggr dyrare på båten jämnfört med priset iland)
Boka ToR, man får då 30% rabatt på returresan (något vi inte hade gjort pga av vår ändrade resrutt)
Många tar ej hytt, utan sover på liggunderlag\sovsäck i korridorer (vi valde dock hytt)
Venedig-Patra ToR 2 personer i billigaste hytten + bil lågsäsong kostar i år ca 5500kr
2 rederier trafikerar Venedig\Ancona-Patra, Anek line och Minoan line
Vi har rest med båda och priserna är snarlika.
Personligen föredrar jag Minoan (nyare båtar och trevligare personal\bättre service)
Min fru och jag är båda lika galna i de grekiska öarna (hunnit med över 20), men ingen av oss saknade öarna under resan på Peleponessos och Grekiska västkusten.
Ta chansen och se de delar av Grekland man inte ser på charter.
Maten är ofta billigare, natur och stränder minst lika fina och människorna lika trevliga.
Om ni ändå vill ut på öarna finns färjepriser\tidtabeller på
http://www.ferries.gr/
Färjorna inom grekland kostar en slant (2 pers + bil mellan\lågsäsong ca 1000-1200kr enkel resa)