Vi bokade bilen i förväg (flera månader) per epost från Avis. Antar att det går lika bra från andra bolag om man råkar ha epostadressen. Vi fick bilen levererad direkt till flygplatsen och jag hann sköta pappersarbetet klart medan frun väntade på resväskorna. Skönt att bara hoppa i en luftkonditionerad bil sedan och åka direkt till hotellet via butiken
Priset varierar beroende på säsong. Vi var där i månadsskiftet juli/augusti och betalade ca 290/300 € för en Fiat Panda i 6 dygn (om jag minns rätt).
Svårt att välja mellan Arkassa & Kyra Panagia. Jag skulle kanske ändå välja Kyra Panagia eftersom jag tycker den har en mera dramatisk skönhet + att det var mulet i Arkassa när vi var dit (verkar vara det oftare på Arkassas sida av ön). Kyra Panagia är en _liten_ ort, Arkassa är lite större. Jag har dock tyckt att det har varit bra att bo i Pigadia och göra utflykter därifrån. Bor ni i Arkassa är ni lite mer bakom. Jag skulle påstå att det är närmare till flertalet fina stränder från Kyra Panagia. (Skulle dock tro att det är färre turister i Arkassa).
Olympos är väl nog ett måste åtminstone en gång, trots att stället blivit turistifierat och det är ett av de få ställen på ön där försäljare försöker truga på en produkter (om man bortser från alla inkastare vid Pigadias restauranger). Att åka båt (och sedan buss) är väl bekvämast, men då kommer du dit med en massa andra turister. Skulle vara trevligt att åka med bil (vägen - som kräver jeep - lär ju vara en upplevelse i sig). Om jag åkte dit med bil skulle jag även testa på att besöka Avlona, norrut från Olympos samt en strand vars namn jag glömt som ligger på olymposvägen mitt mellan Spoa och Olympos.
De flesta vägar hade asfalterats i somras

Så nu kan man ta sig till nästan alla stränder med en vanlig bil, vilket enligt mig är en klar försämring

Med jeep kan man dock säkert hitta små stränder ännu som turisterna inte i regel hittar till. Det finns ju nån satellit-service på webben med vilken man kan zooma in ganska bra på Karpathos östkust, med den ser man även mindre stigar ner till mindre stränder. Pålitliga kartor finns inte i grekiska övärlden
Vår lillkille är nu 2 månader gammal...tror det blir ett uppehåll med Greklandsresandet i sommar...får se om det blir comeback 2009