Sv: Flytta till Grekland
När jag flyttade hit så var det för att känna på att bo i Grekland (eller utomlands) "på riktigt". Inga svenskkolonier för mig eller umgänge (intensivt) med tyskar, engeslmän mfl. Umgänget och livet skulle vara greker/iskt det var själva poängen med det hela.Visst kunde jag flyttat till Kreta eller Kanarieöarna och haft allt det svenska runt omkring mig.
Jag har lärt mig så otroligt mycket av att bo här i min lilla bondby som jag är glad och stolt över att fått möjligheten att lära mig! Jag ångrar absolut inte att jag valde landsorten, jag skulle göra det igen.
Det händer väldigt ofta att även de stora kjedjorna har slut på dessa produkter när jag åker till Kalamata och handlar. Här har t o m specialaffärerna slut på varorna och det är inte bra att byta märke på fodret,djuren får dålig mage.
Jag tyckte också att det var charmigt och mysigt med alla dessa småbutiker och att springa om kring i dem. Men som du skriver Admirala:det tar tid och då får man inte ha djur som skall skötas.
Jag vill bara säga att vi ska inte romantisera livet i Grekland för det finns saker som är mycket irriterande när man bor här. Får man höra om detta innan man ger sig av hit så blir allting kanske lättare.Vitsen med att flytta utomlands är väl att komma ifrån ens hemland så mycket som möjligt och anpassa sig till det nya hemlandet!? det är ju det som är utvecklande och stimmulerande!
Vem kan motstå när ens barnbarn säger "Farmor/mormor varför kom du inte på mitt kalas? Jag väntade på dig!",inte jag!
Just nu längtar jag efter barnbarn, snö,surströming och pölsa!
|