Jag har bott i Sitia, 4 dagar i början av oktober 2006 och 3 dagar i maj förra året. Jag tycker mycket om Sitia, men jag gillar ju
städer,så för mig känns den inte för livlig. Och lugna gränder med grekiskt vardagsliv hittar man när man lämnar strandpromenaden (trivsam, tycker jag

) och de mest trafikerade gatorna. Det är bara att klättra upp ett par kvarter från strandpromenaden mot fästningen så kommer du till de lugna kvarteren.
Stadens strand (långsmal sandstrand) är helt OK, tavernorna i staden har god och rätt så billig "äkta grekisk" mat.
Utöver Jannes tips rekommenderar jag ett besök i folklore-muséet, litet men underbart!
Och självklart ska ni vandra genom Zakros-ravinen ("Dödens dal"). Ta den tidiga morgonbussen från Sitia till byn Zakros. Gott om vatten behövs nog eftersom ni är där på sommaren, men själva vandringen (ca 7 km) är lätt och klaras av på högst 3-4 timmar med pauser. Och är ni intresserade av ruiner så kan ni besöka det minoiska utgrävningsområdet precis innan ni kommer till Kato Zakros. Där finns många trevliga tavernor och en helt OK stenstrand. Från Kato Zakros kan ni sedan ta den sena eftermiddagsbussen tillbaka till Sitia. Perfekt dagsutflykt!
Boende med pool vet jag tyvärr inget om...vi har bott båda gångerna på Hotel Arhontiko vid Kondilaki-gatan. Detta boende handlar om enkla rum utan AC med toalett/dusch i korridoren. Men rent, trevligt, billigt är det med en underbar värdinna som verkligen är mån om gästernas trivsel.
Jo, förresten, hon har
en studio också med eget badrum och ett pyttelitet pentrykök.
Ivi