Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2008-02-04, 07:22
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
. Men nu har jag alltså köpt en påse krossade kikärtor som är beräknat till att användas i en handvändning när man kanske inte vill vänta ett dygn på att lägga kikärtorna i blöt.
Jag har en del grekiska recept (men kanske inget som ser lika gott ut som !
Det er første gang jeg hører om krossade kikerter! Ettersom receptet er grekisk må det jo finnes i butikkene her! Jeg stod faktisk på kjøkkenet for å lage det da jeg i en pause leste innlegget!
Jeg tenker å bruke det til lutefisk! Får ikke de riktige grønne ertene vi bruker til ertestuing i Skandinavia! Tror det er første gang i Kretas nyere histoie noen lager skandinavisk lutefisk! Det går bra om du har et stort kjøleskap. Jeg kjøler ned store fat med vann for å få kaldt vann til utvanningen! På denne tiden av året har vi nattetempraturer på ca 9 grader selv om dagtemperaturen her i Agios Nikolaos går over 20. Tørrfisken får jeg fra Norge. Jeg trodde lutefisk var en nasjonal skandinavisk spesialitet, men det viser seg at også grekerne brukte metoden med tørking og luting av fisk helt til bake til antikken! Det blir lutefisk i kveld, jeg er spent på hvordan det går med grekisk fava!
Hilsen Sven
Svara med citat