Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-03, 18:22
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Buss flygplatsen-Aten?

Bussen från flygplatsen till Aten stannar på Othonos, som är på den "riktiga" sidan av Syntagma när man ska gå till Plaka-området.
Den lättaste och snabbaste vägen från Syntagma till Adonis är att välja Filellinon till vänster (gå över till andra sidan Filellinon med det samma) upp till Xenofontos (som är första gatan på höger hand). Man kommer strax till Nikis-gatan (som går parallelt med Filellinon), man går till vänster på Nikis. Så kommer Nauarhou Nikodimou som man väljer mot höger, men omedelbart snett upp (närmast parallelt med Nauarhou Nikodimou väljer man Ypereidou och så kommer Kodrou strax på vänster hand. Detta är en 10 min. promenad.

Om du menar buss från Aten till Pireus, så skulle jag hellre välja metron. Jag har åkt buss en gång, men det tog rätt lång tid på grund av trafiken och jag minns inte alls vilket nr. bussen hade eller varifrån den gick (möjligen uppe från Syntagma). Det lättaste är att välja metron till Pireus och man kan antingen ta den från Syntagma, men då ska man byta på Omonia, vilket ju går bra (rulltrappa upp eller ner en våning) - eller man kan välja att gå till Monastiraki-stationen, vilket inte är längre än att det går bra det också. Man kan gå Voulis ner till Ermou och så till vänster - eller man kan välja att gå Kidathinaion ner till Adrianou och så till höger på Adrianou ner till Monastiraki. Från Monastiraki till Pireus behöver man inte byta.

Detta låter nog komplicerat när jag beskriver så detaljerat, men har du en karta, så ser du hur lätt det är.

Om det var buss mellan flygplats och Pireus du tänkte på, så går den utanför ankomsthallen, precis som bussen mellan flygplats och Aten.

Ang. pris, så kostar bussen mellan flygplats och Aten så vitt jag minns 3,25 euro pr. person. Metron kostade visst runt 10 euro för 2 personer sist vi åkte den. 6 euro för 1 person om inte jag minns fel.

När det gäller metro eller buss mellan Aten och Pireus så TROR jag inte det är någon större skillnad. Mindre än en euro p.p. skulle jag tro.

Senast vi var i Aten köpte vi en biljett som gäller en hel vecka och då kan vi åka hur mycket som helst på den. Den kostar 10 euro p.p. och gäller till både bussar, metro och spårvagnen - men inte ända ut till flygplatsen! Det är väldigt praktiskt om man besöker Aten i flera dagar. (För 10 euro kan jag knappast komma från Helsingör till Köpenhamn på en enkel biljett!)

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-03 klockan 18:24.
Svara med citat