Ämne: Sikinos
Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-20, 10:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sikinos

Jag gjorde rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros förra sommaren i början av juni med start sista veckan i maj och hemresa från Santorini tre veckor senare. Jag har ett fotoresebrev med mycket lite text här på Kalimera. Färjeförbindelserna mellan de här öarna fungerade perfekt. Jag åkte bara på dagtid och varje tur blev ganska kort. Gamla färjor men havet var ganska lugnt och solen lyste över oss. Mindre förseningar på någon halvtimme förekom. På Sikinos bor ca 240 inv och jag bodde hos Tasos i hamnbyn. Betalade 25 euro för ett stort rum med balkong och fin utsikt över hamnen. Hans son kör bussen mellan hamnbyn och Chora. Det här är en små trivsam och lugn ö men jag skulle ha föredragit något fler matställen att välja bland. Den av Arne rekommenderade tavernan höll stängt under mina dagar där. Var kanske för tidigt på säsongen. Uppe vid biljettkontoret som ligger i Chora finns det två mysiga ställen där det går att få lätträtter och fika. Det enas interiör finns på bild i mitt resebrev. Charmigt gammeldags. Det andra serverade ljuvliga bakverk bland annat en apelsinkaka som spelade i bakverkens högre division.

I hamnen finns ett Rockkafé med fin usikt och goda sallader samt en taverna nära färjepiren som ägs av Tasos bror. För den som gillar lugn och ro är det här ett fint ställe att tillbringa några dagar på. Det är några km promenad mellan hamnen ochcharmiga Chora.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-01-20 klockan 10:14.
Svara med citat