Sv: Naxos med flickvännen
Jag hoppas ni får en underbar vecka på Naxos, som är en underbar ö och säkert passar er som handen i handsken.
Om jag var ni, när ni har en vecka på er sådär och för första gången ska i väg tillsammans, så skulle jag åka på charter. Nästa gång, när ni är varma i kläderna kan ni dra iväg och leta boende på plats. Som det är nu har ni allt fixat av charterbolagen och kan ställa frågor till dem väl på Naxos, om ni behöver hjälp.
Jag kollade runt lite på Apollo åt er... tycker absolut att ni ska bo inne i Naxos stad, eller Chora som den kallas.
När jag var på Naxos med mitt ex (var förresten typ 21 då) bodde vi på ett Apollohotell som heter Korali Garden. Det är nummer 6 på Apollos karta. Det ligger lite "off" men gillar man promenader är det absolut inga problem. Det är inte oöverstigligt långt! Det är ett fint hotell för övrigt, vi trivdes där. Nära det ligger en jättestor supermarket där man kan handla frukost och balkongtilltugg. (det är mycket mysigare att göra egen frukost än äta hotellets, som ofta inte är så häftig i grekland, efter vad jag har förstått).
Bussen till Agia Anna, Plaka och de andra stränderna passerar på vägen som går nedanför Korali Garden, mot stranden så att säga.
Aegon verkar vara ett ganska litet hotell, men det ligger närmare "stan". Dock finns det inga bilder på rummen, lite synd.
Spiros verkar fint, det ligger ganska nära Korali Garden såg jag på kartan. Alltså lite off men absolut ingen fara. Inga bilder på rummen där heller, men det ser lite "lyxigare" ut än Aegon, tycker jag. Spiros är mycket större än Aegon.. så kanske blir det en mysigare känsla på Aegon?
Iliovasilema kanske också kan vara ett exempel värt att fundera över?
(Har bara sett Korali Garden i verkligheten, de andra spånar jag bara kring)
Ni kommer inte att bli besvikna på Chora på kvällen - garanterar er det. Strosa omkring i gränderna ovanför hamnpromenaden, akta er för restaurangerna längs just denna hamnpromenad (ät i gränderna - bättre och billigare mat, oftast) eller ovanför St. Georgestranden. Faros var en favorit för mig när jag var på Naxos för några år sedan, den ligger där ovanför stranden någonstans.
Gå ut och titta på solnedgången vid Portaran och ät fantastisk god glass på Waffle House. Det är perfekta mysiga grejer för er, tror jag.
Läs gamla resebrev här på Kalimera för fler tips om vad man kan göra på ön. Dem hittar du i vänstermenyn under Läsarhörna. Välj ut dem som har med Naxos bland besökta öar och längta...
Lycka till!!!
|