Ämne: Båttrafik
Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-04, 15:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Båttrafik

Jag gillar både Naxos och Paros men sista åren verkar det ha blivit allt mer av skandinaviska turister på den förstnämnda ön. En vecka på Paros är inte alls för mycket och här finns mycket trevligt att göra. Bäst gillar jag att bo i Naoussa som är en charmig fiskby och en populär turistort. Badbåtar går till flera stränder bla den fina Kolymbithresstranden.

I Parikia har jag bott vid två tillfällen och här finns mycket krimskrams men många bra tavernor som serverar bra grekisk mat, smala gränder, roliga små affärer och kaffeställen. Staden har en mycket berömd kyrka dit många greker vallfärdar för att fira Maria Himmelsfärdsdagen. Var där ett år vid den tiden med min dotter och folklivet var enormt med mest grekiska turister.

I den gamla huvudstaden Lefkes går det att tillbringa många timmar med att strosa i gränderna, äta gott på någon av byns tavernor och kanske njuta av utsikten. Gillar ni att surfa är Golden Beach en bra strand att ta sig till här ordnas en del tävlingar och stranden har flera bra tavernor. Alyki är en fin by på sydsidan där jag tillbringat några timmar vid en rundtur på ön. Ligger lite i lä när det blåser mycket på nordsidan. Kan vara ett bra alternativ till att bo på någon av de andra orterna.

Eva
Svara med citat