Citat:
Ursprungligen postat av Flisan
- Blir förvånad över att det inte finns direktflyg dit fr Arlanda, eller jag kanske är för tidigt ute (080103)?
|
Direktflyg kan vara svårt, de flesta flighterna är med mellanlandning men enligt min mening helt OK. Kollade med MALEV (ungersk) och gjorde en testbokning 1 person Arlanda-Saloniki. Ut 18 juni och hem 10 juli. Totalpris 3.507 SEK. Kolla de stora bokningssajterna (finns bl a på Kalimeras förstasida) och jämför mellan de olika flygbolagen. Kolla även Apollo som också flyger till Saloniki.
Någon ö att besöka i "när"området får väl bli Thassos men då måste ni köra/åka från Saloniki till Kavala, en resväg på omkring 20 mil (enkel tur).
Rekommenderar ett besök på stadens Arkeologiska museum + Vita tornet (ligger nära varandra) Besök gärna också de gamla saluhallarna inne i centrum, här finns också många traditionella tavernor OCH gatuförsäljare som kan vara ganska påträngande.
Halkidiki är redan nämnt och är ett givet resmål för mig - Underbara vyer, bra vägar och många små fina badvikar, speciellt det mittersta benet. En tur ovanför de 3 benen rekommenderas verkligen. Kör upp i bergen och in i småbyarna - Vackert så det förslår.
//Zanét