Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-31, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Trenne veckor på Kreta!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi taga så gärna emot tips på läckra byar och områden!!!
Ni skulle kunna göra vår resa till er. Men då krävs det att ni hyr bil, att åka buss är inte lika smidigt som att med bil utforska Kreta på egen hand. Vår resa började och slutade i Iraklion. Vi knöt ihop säcken så att säga. Fyra veckor varade vår resa, då ingick en vecka i Chania. Ni har tre veckor på er, hoppar ni över Chania kan ni göra samma fantastiska resa som vi gjorde. En resa som jag utan att tveka kan kora till den bästa vi har gjort. I alla fall i Europa.

Vi började som sagt i Iraklion och bodde sedan i tur och ordning i följande byar: Tzermiado (Lasithiplatån), Mochlos (nordost), Kato Zakros (längst österut), Myrtes (sydkusten), Matala (sydkusten), Triopetra (sydkusten), Spili (bergsby), Hora Sfakion, (sydkusten) och Paleochora (sydkusten). Jag skulle gärna göra om samma resa och besöka exakt samma byar, de var olika i karaktär och fantastiska på alla sätt och vis. Boendet ordnade vi på plats, gick hur bra som helst. Det är säkert svårare att spontanboka under högsäsong, vi åkte i oktober. Vi betalade som minst 28 € (Mochlos) och som mest 45 € (Tzermiado).

Självklart besökte vi fler platser än de jag nämner ovan, bland annat Vai, Sitia, Irapetra, Agios Pavlos, Zaros, Kalamaki, Preveli, Plakias, Frangokastelli, Sougia, Kandanos, Lakki, Elos och Balos. Bara för att nämna några av alla intressanta platser.

Vi spenderade en hel dag i Amariadalen, som var mycket vacker. Vi vandrade i ”Dödens dal” i Kato Zakros, Imbrusravinen nära Hora Sfakion och i Agia Irini-ravinen nära Soudia. Samaria sparar vi till ett annat år, vi körde dock dit och tittade, såg mycket lockande ut.

Om jag ska välja fem favoriter så blir det Tzermiado, Mochlos, Kato Zakros, Triopetra och Hora Sfakion. Om jag med en pistol mot tinningen tvingades att välja en favorit skulle det bli Triopetra.

Jag vill tillbaka!
Svara med citat