Just precis, efterfrågan är lösenordet i denna fråga. En annan vinkling som jag har är att jag
hoppas att många kunder är medvetna om den höga kvalitet Systembolaget tillhandahåller. Både Systembolaget själva och kunder med vitt skilda intressen av produkterna säger att det är bland "de bästa sortimenten i världen". Jag vet inte hur man mäter kvalitet på det viset men det går kanske ? Däremot är det kopplat till den tillgänglighet och kunnande de har. Hela "grejen" med statligt kontrollerad alkoholförsäljning är helt unik, hur den kommer att förändras vet vi inte idag riktigt. Därför ställs helt naturligt större och större krav på bl.a kvalitet, fortsatt hög tillgänglighet, kunnande (särskilt kombinationen med mat) och glöm då ej det oberoende de har. De får inte framhålla någon produkt före någon annan även om det naturligtvis blir svårt att hålla det sistnämnda "slaviskt". Får du ett råd om en viss dryck i en butik så har ju försäljaren "tagit ställning" just för dig eftersom du förväntas köpa.
Men då kommer jag ändå in på just den svåra biten varför grekiska viner ej längre har sin plats i butikerna. Jag mailade en gång för flera år sedan och fick svar från Kundtjänst och en man som jag har för mig, var ganska högt uppsatt inom just inköpsprocessen. Jag har inte detta mail kvar, det var nog omkring 2004-05 tror jag. Men min egen reflektion av det svar jag fick var att det var just en kombination av "låg" efterfrågan, diverse olika problem kring de svar man fick in från producenter av drycker världen över. De köper nämligen inte bara in produkter genom att själva säga "nu köper vi italienska viner i prisklassen......" osv. Det skickas ut förfrågningar, specificerat till att ett visst vin ska ligga i prisklassen si och så (pris till oss som konsumenter), garantier i leveranser och kvalitet efterfrågas av de som får offerter, osv. osv. Därefter vägs de svar man får in, är då kundernas efterfrågan högre på t.ex vin från de länder jag nämnde i mitt första svar här, ja då kommer ett land som t.ex Grekland rejält i efterkälken.
Och tyvärr har vi ju sett exempelvis de röda grekiska vinerna nästan helt försvinna från det ordinarie sortimentet och de butiker som har kvar något är ytterst sporadiskt fördelade i hela landet. I gamla diskussioner om vin här i forumet har det höjts röster som t.ex "här på Kalimera är vi många som vill ha mer grekiska viner". Nja, det räcker tyvärr inte med - säg, 20-25 personer som vill detta. Med tanke på de volymer Systembolaget hanterar så är vi en droppe i havet och de lyssnar nog knappast på varken det jag kallar "upprop" (med ironi i baktanke) eller "opinion" eller vad vi ska kalla det. Ligger problemet snarare på det jag själv benhårt vill hävda, att det finns så oerhört många mer starka krafter som kan sälja så oerhört mycket mer så får Grekland (m.fl) vika på foten tills de kan visa upp samma höga kvalitet, klass, leveranssäkerhet mm.
Kanhända låter detta resonemang knepigt men återigen så är det mina egna tankar kring ett intresse för vin som jag haft i dryga 10 års tid nu. Och jag kan ju i och för sig även ställa mig frågan: varför har då inte en sådan till synes "stark konsumentgrupp" som vi Greklands-fantaster kunnat hjälpa dessa viner på traven genom att vi handlat av dem så mycket att det hade synts i försäljningsstatistiken ??? För om ett specifikt vin säljer, låt oss säga - 50.000 flaskor under en viss mätbar tid så kommer Systembolaget garanterat att reagera mycket positivt över en sådan försäljning. Nu är kanske 50.000 en hög siffra och jag har inte på mycket länge sett någon statistik på t.ex topp-10 av t.ex röda viner. Men siffran är inte otrolig, jag tror mycket väl att ett vin kan nå upp till en sådan succé.
Jag har tyvärr inget recept på hur de grekiska vinerna ska komma fram mera. Och jag köper som sagt gärna mycket av dem men jag säger återigen att de ibland kommer till korta i mitt eget smakhänseende. De är bra till ett visst syfte, till den grekiska maten speciellt så där i ligger det positiva.
Hasse