Beträffande flygrädslan är det naturligtvis en befogad tanke att ställa frågor. Nu tillhör jag endast kategorin "intresserad av flyg" och jag kan känna obehag vid t.ex luftgropar/turbulens och ibland starter då det var länge sedan jag flög. Men rent generellt är flygning en oerhört säker transportmetod men det gissar jag att ni redan vet ? Jag kan ej gå in på vad flygrädsla beror på och hur man lindrar ?
Jag kollade upp Skiathos och deras landnings/startbana är 5200 fot/1706 meter lång enligt uppgift. Det innebär att det finns en dryg kilometer "kvar" eftersom man sätter ned hjulen ett par hundra meter in på banan och marginal framåt sett. Exakta avstånd har jag ej, Arne brukar fylla på med mer exaktheter rent allmänt om flyg. Vid landningen på Skiathos 2006 så "tog det i" en del inne i planet vid full broms/reversering. Dock är mycket i planets inredning i plast så med den rörelseenergi inbromsningen innebär så kommer mycket i vibrering.
Vid start har man ej full tank så mellanlandning i Thessaloniki brukar vara rutin för just tankning. Så kort bana klarar ej fulltankade plan av att starta från. Kan också nämna att själva inflygningen till landning är lång och rak vilket innebär att piloten och styrman har lång tid på sig att förbereda de snabba moment de har vid isättningen av hjulen, samt bromsandet. Dvs. ingen egentlig "risk" som t.ex vid flygplatser som ligger bland berg, inflygning över städer mm.
Talar enbart av egna erfarenheter, mer expertis på flyg överlåter till andra. Jag tycker ni kan vara helt lugna inför Skiathos flygplats.
Hasse