Ämne: Foto-tips?
Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-11, 21:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Foto-tips?

Nu orkade jag faktiskt inte läsa igenom alla inläggen... Men det har precis gått en verbal fotoskola på Radiostationen City 107 här i Sydsverige. Som jag lyssnat på med ett halvt öra.. Och det som alltid återkom var de tre v:na! Vem/vilka, var och vad händer!
Men jag tyckte det var rätt bra.

Vem? Älsklingen, kompisarna eller folk runt omkring! Rätt lätt!

Var? Bilden ska beskriva var man är! Enkelt!

Vad som händer kan vara svårare. Den klassiska är en bild på någon som gör något, med en boll kanske, på en strand i Grekland. Där finns alla tre V! Person, strand och hav samt en händelse.

Det tråkiga är att om man har en äldre digitalkamera, som jag, så tar det några sekunder innan den har fattat att det är dags... Och då är händelsen borta sedan länge. Det finns nya som är snabba, men de kostar!

En annan sak där många gör fel. Du ser en vacker blomma eller annat och ser det fantastiska Grekiska havet i bakgrunden. Perfekt bild? Nej! Om du låter kamerans automatik fokusera på objektet i förgrunden så blir allt bakom diffust. Backa en bit och zooma med teleobjektivet, optiskt inte digitalt, så kan du få skärpa både på objektet och bakgrunden.

En annan tumregel var tydligen att objektet/personen du vill fotografera ska ta upp ca 30 - 40% av bilden. Resten ska vara beskrivande bakgrund...

Jag gav själv upp för ca 7 år sedan när jag sålde min ca 10 Kg tunga fotoväska... Det var med hus och olika objektiv osv... Jag har numera en slö digi... Det räcker åt mig!

Peter
Svara med citat