Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-11, 14:34
Stellwerk1 Stellwerk1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: båten Romlida?

Hej allihopa ny här på Kalimera, men fastnade direkt för denna trevliga sida!

Ser att det här i forumet diskuteras en del om båtarna i Grekland, och det är just båtarna som är i fokus under mina båtluffar! Har nu varit nere varje år sedan 94 och jagat olika färjor under mina resor. Kul att så många utav er som båtluffar ändå verkar ha koll och framför allt gillar dom äldre färjorna med sin charm!

Tyärr får vi nog leva med att dom försvinner allt mer, GA Ferries har flyttat över sina två gamlingar Daliana och Milena till Patras-Brindisi rutten och Hellenic Seaways två fd färjor Express Olympia(ex Viking 4) och Express Poseidon har nyligen lämnat Pireus för skrotstranden.
Sen har vi DANE Sealines färjor som är upplagda efter konkursen.
Hellenic Seaways får snart ett nybygge som ursprungligen beställdes för BlueStar Ferries. Hon är väldigt lik Blue Star Naxos/Paros-

http://www.faktaomfartyg.com/nissos_mykonos_2005.htm

När det gäller Romilda har jag bara åkt med henne en gång från Kreta upp till Santorini och då var det vild sjögång och alla mådde dåligt ombord...
Tyckte då 1996 att hon gav ett fräscht intryck, dock är hon inte speciellt snabb och blir som ni skriver bra sen på slutet av sina långa rundor hon trafikerar.
BlueStar:s nybyggen har ju på tok för lite uteutrymme, dom är väldigt anpassade för Greker som ju gillar att sitta inne och röka samt dricka en Frappe på 5 timmar.

Själv ska jag flyga till Dubrovnik 7/8 för att jaga runt och hinna med en hel del färjor på vägen mot Santorini där jag ska möta flickvännen.
Blir en galen vecka med mycket båtar via Kroatien-Italien-Kefalonia-Aten och ett högt tempo som jag bara klarar själv...

//Robert
Svara med citat