Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-08, 02:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Weekend i Amsterdam

Amsterdam är läckert. Nu har jag inte varit där på rätt länge men senast bodde jag på Hotell Krashnapolsky mitt inne i smeten. Vad det kostade har jag ingen aning om eftersom det var en sk. tjänsteresa. Men det var urfräscht och finns säkert kvar. Det ligger vid ett stort torg precis i utkanten av "Röda distriktet".

Att göra: Ta en tur på kanalerna som någon föreslog. Det är givande och intressant. Ge en € till guiden. Det är oftast studenter som lever av det de får in i dricks.

Gör en utflykt utanför Amsterdam. Ta tex en buss till det Marina Zoot. Då åker man på vallarna dit. Det känns märkligt när man ser havet på ena sidan och marken som ligger flera meter under havsnivån på den andra... Om ni åker dit så se till att sitta rätt högt upp på läktaren. Späckhuggaren gillar nämligen att stänka ner de som sitter närmast... Jag vet! Jag klarade mig, men det var några kollegor som blev sura. I dubbel bemärkelse...

Tja, en tur in i Röda distriktet på kvällen är inget för de yngre. Det finns, det är märkligt, men där är det lagligt och statligt kontrollerat. Det ligger så långt bortom vårt sätt att se på saker så jag vare sig kan eller vill kommentera det.

Och om man är lagd åt det hållet så finns det mängder med Museum.

Hur det är idag vet jag inte men då fanns det mängder med nattklubbar och annat på Rembrandtplatz. "Blue Note" hette ett ställe som var populärt då.

Äta. För de som gillar Asienkäk så finns det något som heter Riistaffel. Jag tror det är Idonesiskt? Många smårätter som tar tid att äta. Man måste vara ett antal gäster för att det ska vara lönt att beställa. Men det är gott!

Annars är Amsterdam ett köttparadis på jorden. Det finns mängder med Grillrestauranger som serverar Argentinsk biff. Och det köttet är något av det godaste jag ätit! Åker ni dit så måste ni testa. Svensk oxfilé kan slänga sig i väggen...

De "bruna caféerna" är ställen där man kan köpa och röka hasch. Det är alltså lagligt där!!! De som heter "vita" är riktiga caféer.

Amsterdam är rätt så brottsbelastat. Det finns mängder med knark och prostitution i vissa områden. Men håller man sig utanför dessa ser man inte mycket av det. Men man ska vara försiktig.

Att möta våren i Amsterdam? Yes, inga problem! Det hade jag ställt upp på utan tvekan...

Peter
Svara med citat