Sv: Tortyr
Jag blev rånad av en grekisk taxichaufför i Aten. Polisen var inte särskilt engagerade när vi besökte stationen dagen efter men de var vänliga. De grekiska farbröder som försökte springa ifatt taxin ringde polisen direkt men ingen kom dit då vid 1-tiden på natten när det hände. Jag hade med mig min grekisktalande dotter till polisstationen vilket underlättade oerhört. Ingen var otrevlig och jag fick direkt besked att kriminaliteten var hög och de avrådde från taxiåkande för ensamma kvinnor. Just de som bäst behöver åkturen. Nu vet jag att det hänt en del sedan det här hände och Grekland har försökt rensa upp i taxiträsket.
Vid resor till Brasilien använder jag begreppet "säker taxi" vilket betyder att hotellet, guideföretaget, mina vänner bokade alla resor med företag som de känner väl till och där både bil och förare är ok.
Guideföretaget hade två nivåer en dyrare mycket fin bil och en billigare med en mer ordinär bil men förarna var båda godkända. Om jag åker taxi mer i Aten kommer jag att använda samma princip.
Eva
|