Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-18, 10:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Färjan tillbaka till Santorini tog ca 2 timmar. Jag åkte Santorini - Ios - Sikinos-Folegandros som du kanske sett i mitt fotoresebrev från ö-öuffen. Det där om hur lång tid man vill stanna varierar så mycket från person till person samt kanske från tid till tid. Jag har bara varit på Folegandros två gånger och inte ens besökt alla stränderna. Kopplar av rätt mycket på mina resor med att vandra mycket och slappa ännu mer. Det blir ibland många timmar på en taverna eller på min uteplats med en bra bok medan jag en annan resa kanske vill ha mer tempo. När jag besöker en ö sparar jag alltid något att göra till kommande besök.

Jobbar mycket här hemma och känner det ibland som jag alltid ligger på minus vad gäller vila och avkoppling så därför passar en så liten ö som Foelgandros mig perfekt. Håller med Elisabet om att Folegandros Chora nog är "chorornas chora". Här finns också ett vardagliv och det bor människor i alla vackra gamla hus. Det gamla medeltida kastrot är bebott och det finns många greker på uteställena. Folegandros är lite av en kultö för en del resenärer från kanske världens alla hörn. Jag träffade intressanta och trevliga människor från flera andra världsdelar.

Siri som du säkert förstått är det är väldigt stor skillnad på Naxos som du besökte i år och Folegandros både vad gäller natur, storlek och byar.

Jag är rätt kräsen på mat men gillar verkligen den grekiska maten både när den är lagad med nytänkande av en mästerkock i Aten och den gamla hederliga husmankosten. För varje år växer långkokkonsten i mitt hjärta och på Folegandros finner jag just den grekiska maten som jag vill ha den.

Jag gillar de styrandes strama tyglar över hur deras ö ska växa vilket syns exempelvis på tavernorna i Chora där plaststolar och andra fula stolar är förbjudna. Husen måste målas om ofta och det är oerhört välskött överallt.

Eva
Svara med citat