Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2007-11-12, 10:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Et lite hyggelig møte med det greske helsevesenet

Som Inkfish skriver fungerar sjukvården annorlunda i Grekland, även på klinikerna för barn. Min erfarenhet av motsvarande bvc som Sverige har går inte att jämföra.
När barnen börjar i lågstadiet, mellan stadiet och högstadiet måste man ha ett sk gymnastikpapper ifylld av barnläkare, då går man till IKA och kollar att allt är ok. Barnläkarna som finns på IKA kan skrämma vilken tuffing som helst, tänk er då barn som är nervösa innan för vaccination eller vad det är som ska göras. Jag har träffat många olika barnläkare genom åren och kan nog inte säga att någon har passat att jobba med barn.

Inget småprat innan med barnen bara rakt på, barskt och hårt, jag blev chockad första gången vi var där. Barnpsykologi existerar inte.

Sist var vi där var för 2 veckor sedan med sonen som skulle ta olika blodprover, det ena provet visade sig vara för högt och vi fick komma och prata med läkaren om detta.
Hon säger rakt ut till oss att provlabben som IKA har kan man inte lita på, så ni måste gå privat och ta om provet

Vilket förtroende man får, hädanefter går jag bara privat med barnen om det är något. Vilket jag faktiskt hade kunnat göra redan från början.

Vi gick så klart och gjorde ett nytt prov privat, och de visade sig att det förhöjda värdet som IKA fick inte alls stämde med det privata labbet.

Men det värsta är nog när min son gjorde illa fingret och vi åkte till sjukhuset.
Först fick min man och jag vara med honom hos läkaren, sedan blev vi utskickade. För att han skulle slippa operation skulle de försöka sätta fingret på plats. Detta gjordes utan bedövning vilket jag inte fattade när de skickade ut oss. De bände alltså fingret till rätt läge och jag hörde hur min son gallskrek därinne flera omgångar, de ville inte ha jobbiga föräldrar därinne då detta gjordes. Önskar att jag kunde stått på mig och begärt att få veta exakt vad de skulle göra när vi blev utskickade.

Monica
Svara med citat