Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-11-11, 22:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Et lite hyggelig møte med det greske helsevesenet

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
På Rhodos fikk hun mat, men ikke noe hjelp til personlig pleie, hun var helt oversett av sykehuspersonalet.
Min kollega hadde vært på sykehuset på K om natten, men hun fikk ikke bli med helikopteret til Rhodos, så den som hadde hjulpet venninen med f.eks å få skiftet undertøy var en pårørende til pasienten i nabosenga!!!
Jag förstår att det var en jättejobbig upplevelse! Men: hon blev inte ovanligt illa behandlad - hon blev tvärtom behandlad som alla andra patienter, med stor sannolikhet.

Det handlar helt enkelt om en annan tradition än den vi är vana vid. Och annan arbetsorganisation. Grekisk sjukvård är inriktad på vård - men omvårdnaden, den får patientens anhöriga svara för.

Det där hade jag hört talas om och det stämde också med vad jag såg när min pappa låg på sjukhus på Rhodos. Patienterna han delade sal med verkade ha sina anhöriga där så gott som hela tiden, det var nog bara vi som höll oss till besökstiderna. Patienterna hade egna pyjamasar, inte sjukhuskläder osv.

Jag minns inte att varken pappa eller vi blev otrevligt bemötta - snarare kanske lite barskt. Och det var dåligt med information till pappa om vad som skulle ske. Men ofta beror ju det där på språkförbistring - sjukvårdspersonal i Grekland behöver säkert inte vara särskilt bra på engelska. Och då blir det lätt lite korthugget.

För oss hade nog det där kunnat göra vår upplevelse ännu jobbigare än den faktiskt var - men nånstans var vi så tacksamma över att han fick kompetent behandling, för det verkade han få, att det överskuggade resten.
Svara med citat