Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-11-11, 22:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Et lite hyggelig møte med det greske helsevesenet

Hittil i feriene våre har vi vært heldige og ikke trengt verken å besøke lege eller vært på sykehus
Men,om det skulle ha skjedd, ville jeg ikke ha bekymret meg for hvordan jeg ville bli mottatt / behandlet av personalet på et sykehus, men s å fikk jeg høre følgende av min kollega :
Hun og hennes venninne var på Karpathos da venninnen var uheldig, falt og fikk et komplisert armbrudd.
Først må jeg si at de var takknemmelige for den gode hjelpen de fikk av sønnen der de bodde, han kjørte dem også til sykehuset. At ingen de kom i kontakt med der snakket engelsk var jo ”upraktisk”, men at hun (de) ble behandlet direkte uvennlig av personalet det var uventet og trist å høre
Venninnen ble ikke tilbudt mat, men det gikk jo min kollega ut og kjøpte, så d e t ordnet seg jo – men, hva om man var alene på ferie
Siden bruddet var så komplisert ble hun ”sendt” videre med helikopter til Rhodos tidlig neste morgen. Da var det kommet engelsktalende, men ikke noe vennligere personale på jobb!
F. eks. da hun brukte litt lenger tid på å ordne seg/komme seg ut enn pleiersken syntes var nødvendig, fikk hun høre at det var armen og ikke bena hennes som var skadet! ( hyggelig?)
På Rhodos fikk hun mat, men ikke noe hjelp til personlig pleie, hun var helt oversett av sykehuspersonalet.
Min kollega hadde vært på sykehuset på K om natten, men hun fikk ikke bli med helikopteret til Rhodos, så den som hadde hjulpet venninen med f.eks å få skiftet undertøy var en pårørende til pasienten i nabosenga!!!
Med tanke på alle de hjelpsomme og snille menneskene jeg har møtt i Hellas ble jeg sjokkert over å høre denne historien!
- selvsagt er jeg ikke mer ”blind” enn at jeg vet at ikke alle grekere er ”engeler”, men.., likevel…jeg h å p e r noen kan fortelle meg at dette tilfellet var et unntak!
Kari
Svara med citat