Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-08, 10:16
anoula
Gäst

Standard Sv: Riga - er det noe sted å besøke?

Jag var i Riga för ganska exakt två år sedan och hade mycket trevligt där, trots att det var ganska kallt. Billiga priser och trevliga människor. Den centrala delen av Riga är upprustad med välbevarade hus och rena gator, men hamnar du lite i stadens utkanter blir du påmind om det kalla Sovjet, vilket både är intressant och lite skrämmande. Missa inte Rigas historiska museum (som jag dessvärre glömt namnet på).

Utelivet är inte riktigt det vi är vana vid. Vi gick på en elegant bar med välklädd klientel och helt plötsligt började en av de anställda dansa på bardisken precis intill mig! Jag hade ingen aning om hur jag skulle reagera, så jag gav henne dricks och frågade vart hon hade köpt sina stövlar (supersnygga!), vilket noterades med roade miner, särskilt bartendern tyckte det var lustigt.
Maten är jättegod, vällagade och mustiga grytor och potatispannkakor. Dill är en vanlig krydda, så smaken var inte helt olik den svenska.

Bärnstenssmycken med silverinfattning är en vanlig souvenir, annars Riga balsam (liknar jägermeister) och stickade mössor och vantar.
Svara med citat