Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-29, 18:50
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad sägs om Kroatien??

Här kommer ett låååångt inlägg, nästan ett resebrev till härliga Arne och Birgitta:

Håller med om det Eva säger längre upp; åker man två gånger per år kan det vara skoj att prova något annat en av resorna.

Så.. Kroatien då.
Jag var där i somras, och tyckte ungefär såhär:

Som Soldyrkaren säger: Kroatien är inte Grekland. Men Kroatien är bra. Jag saknade tzatzikin, grekiskan, fetaosten och så vidare, och så vidare.

Så jag saknade. Och jag längtade till Grekland. Men ändå, jag fann en hel del:
- Fantastiskt vatten. Otroligt klart.
- Läcker natur - det finns bland annat flera nationalparker som är extremt vackra. (obs, andrahandsuppgift från mamma, jag hann inte mer någon sådan)
- En annan kultur, en annan känsla. Omväxling.
- Lavendel, överallt lavendel på ön Hvar. Inte så värst många lavendelfält, även om de fanns, men mängder av påsar med den doftande örten.
- Härliga bilresor. Åkte runt på Vis och Hvar, som var de öarna vi besökte, och såg mycket fint. Bland annat åkte vi genom en urgammal tunnel på Hvar, slingrade oss ner längs berget och hamnade på en liten, mysig strand i byn Zavala.

Det var ett axplock.

Vi flög till Venedig, tog bussen till Pula i norr, besökte vänner i Labin som ligger nära Pula.
Tog bussen ner längs kusten, en nattlig färd med stötvis sömn, hörde många olika språk. Anlände till Split i gryningen, satte oss att vänta på färjan. Spännande, läckert - att befinna sig i något helt nytt. Den grekiska tryggheten var som bortblåst. (Iakttagelse: "Ååååh..... en färja till Igoumenitsa... jag vill, jag vill....")

Motstod längtan att hoppa på den grekiska båten. Tog oss ut till Vis, bosatte oss i staden Vis, trots att jag kände att något var fel. Insåg att Komiza, på öns västsida, var bra mycket mysigare med restauranger vid kajkanten och båtar. Älskar båtar.

Efter några dagar på Vis fick vi nog. Ville uppleva mer, se något annat. Slippa ifrån vårt kyffe till rum.
Tog snabbåten (som är billigare än de stora färjorna i Kroatien!) till Split och hoppade på en annan ut till Hvar - den kosmopolitiska partyön, efter vad vi hade hört.
Fick tag på ett rent, fräscht rum med havsutsikt hos en trevlig familj i staden Hvar. Valde bort chartermålen Jelsa och Starigrad för att uppleva denna stad.

Hvar var fartfyllt. Lyxigt på sina håll. Mycket folk.
Vi gick runt i vårt eget lilla ekorrhjul, lade oss tidigt, nöjde oss med att spana in lyxyachterna och hoppade inte på dem... njöt av att vara utomlands, åkte på båtturer, åkte bil runt ön och så vidare och så vidare.

Split var vår sista anhalt - blev inte alls imponerade. Kanske hade allt resande gjort att våra krafter tagit slut. Läcker hamnpromenad, modern i kontrast till det gamla, gamla palatset i bakgrunden - visst. Men that's it.

Oj, vad långt detta blev. Jag vet inte om man får skriva så mycket =)

Kortfattat: Jag rekommenderar Kroatien. Att se det, prova det. Välja ut pärlor. Dubrovnik får man bara inte missa, har jag hört. Det gjorde dock vi.

Skulle jag vilja åka tillbaka?
Javisst, varför inte. Men jag vill nog hellre till Grekland, åtminstone som det känns nu. Grekland är ändå nästan som hemma. (och med de avslutande orden kan jag väl lika gärna stanna i lägenheten i Kalmar.....)
Svara med citat