Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Även nyfiken på om du helt säkert vet att undertecknandet av avtal liknande det facebook har helt säkert inte upphäver den svenska upphovsrättslagstiftningen.
|
Det man gör när man godkänner användarvillkoren i ett sådant avtal är att man godkänner ett undantag från upphovsrätten. Man tillåter sajtens ägare att använda texter och bilder som man själv lagt in för ändamål som har med sajten att göra. Det kan till exempel vara i marknadsföring för att värva fler medlemmar eller när de söker sponsorer.
Ett svenskt exempel på detta som jag känner till är att Utsidan.se som är Sveriges populäraste friluftsforum, gjorde skärmdumpar från sajten där en del av medlemmarnas texter och bilder syntes, och använde detta i sitt utställningsmaterial när de deltog i en friluftsmässa.
Detta hade varit olagligt om de inte hade skrivit i sitt användaravtal att medlemmarna godkänner att de får använda sådant som man lagt in på sajten i egen marknadsföring.
Jag vill minnas att jag läst, men är inte helt säker, att även Fotosidan.se som har samma ägare och i stort sett samma användaravtal också gjort detsamma i något sammanhang. Där handlar det ju i flera fall om väldigt bra fotografier med ett kommersiellt värde. Fotograferna menar dock förmodligen att det är värt det för att sajten ska kunna hållas öppen - och förmodligen ser de det som ett sätt att själv få gratisreklam för sin konst.
Men återigen, självklart ska man tänka efter innan man skriver något eller lägger ut bilder på internet, oavsett var. Man tar en viss risk och det finns inte bara fördelar med det. Å andra sidan; säg något i livet som inte innebär både för- och nackdelar...