Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-28, 09:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: facebook-fällan...

Jag kan den svenska upphovsrättslagen hyfsat bra eftersom jag själv jobbar med upphovsrättsskyddat material (och har även blivit bestulen på text och bild en gång på internet, vilket förståss gav mig anledning att läsa på ännu mer). Jag har också lusläst Facebooks användaravtal och det är både ganska enkelt och tydligt formulerat.

Det är ingen tvekan om att Metro (eller vilken tidning det var) som först spred uppgiften att man avsäger sig upphovsrätten, inte brydde sig om ifall det är korrekt eller ej. Det förvånar mig i och för sig inte; Metro intresserar sig ju bara för höga läsarsiffror för att kunna sälja så mycket annonser som möjligt.

Det är skrämmande, eller kanske mest ironiskt, att inte bara läsare utan även en stor del av Sveriges seriösa nyhetsmedia återgett det och spridit det vidare, utan att kontrollera om det verkligen stämmer - och alltså själva gått i den kommersiella fälla som de kritiserar..

Men till din fråga: Det finns skillnader mellan upphovsrättslagarna i olika länder. Jag kan inte redogöra för dem, men enligt vad jag har lärt mig är de inte så stora.

Ingenstans i världen får man använda en bild i kommersiellt syfte utan att ha tillstånd från den eller de personer som syns tydligt på bilden. Det gäller även om man själv har tagit fotot. Däremot får man fritt använda en bild som man själv har tagit, i andra syften, till exempel journalistiskt, informativt eller privat utan tillstånd, under förutsättning att den inte är kränkande.

Man får inte heller publicera en bild eller text som någon annan har tagit/skrivit utan tillstånd från denne. Det gäller även på icke-kommersiella ställen som till exempel en privat hemsida.

Däremot, vilket många inte tror/vet, så behöver man ALDRIG fråga om lov för att fotografera andra människor, oavsett situation. Det är användandet av bilden som kan vara olagligt.
Svara med citat