Jag och min nyblivne man var på Zakynthos i början av juni och tillbringade tre dagar på den södra sidan av ön och tre dagar på den norra sidan. Av den anledningen tyckte vi inte att det var nödvändigt med en båttur runt hela ön, så mina upplevelser är lite färgade av det. Vi tog i alla fall en båttur som gick från Agios Nikolaos på norra delen av ön via blå grottorna till vraket och tillbaka. Om man tar den här kortare turen ska man definitivt satsa på en mindre båt, eftersom små båtar kan ta sig in i grottorna. Men åker man runt hela ön är kanske en större båt bättre eftersom det visst kan blåsa ganska mycket. När det gäller blå grottorna ska man också tänka på att vara där så tidigt på dagen som möjligt, eftersom solen lyser in i grottorna och färgen på vattnet blir som blåast då. Vi missade tyvärr precis förmiddagsbåten, så det var inte så jättespektakulära färger när vi kom dit (se bild).
Blå grottorna:
Det finaste stället på Zakynthos tyckte jag var Keri på den sydvästra delen av ön. Vi såg det bara uppifrån, vilket inte var så bara, men vi hade gärna velat ta oss ner till det underbara turkosa vattnet!

Så ett annat tips från mig är att se till att välja en båt som går förbi Keri Caves. Jag tror att man kan ta kortare båtturer från Laganas-bukten dit, om man inte vill åka runt hela ön.
Keri norrut:
Keri söderut:
Lycka till!
Ruby