Sv: facebook-fällan...
Facebook är en kommunity som har funnits i ca 3½ år. Den hade mer än 30 miljoner medlemmar redan i somras och är därmed den kommunity som har växt snabbast bland dem alla. Den sprider sig som en skogseld och antalet nyregistrerade ökar stort för varje dag.
Det som skiljer den från de flesta andra kommunities är bland annat att den inte har någon tyngdpunkt på dejting. Det som skiljer den från forum och intressesajter att den inte har någon särskild inriktning.
Den har en otrolig mängd finesser. För nya användare är den tjorvig att förstå, men snart fattar man det grundläggande som förutom att man lätt kan hitta och konversera med gamla bekanta, är att det finns fler och fler funktioner som man kan börja använda allt eftersom när man har varit med ett tag. Väldigt många av funktionerna kan man ha olika uppfattning om huruvida de tillför något eller ej, men väldigt många är också jättebra och praktiska.
Designen är ruskigt enkel, inget flash eller flärd och funktionerna är också enkla (när man väl har fattat vad de är).
För övrigt så är FB säkrare att använda än många andra kommunities eftersom den har väldigt bra funktioner för hur öppen varje enskild användare vill att den egna informationen ska vara. Ingen som man inte själv har tillåtit att se det man skrivit eller lagt in på sidan, kan se det, varken genom att söka på sajten eller i andra sökmotorer.
Eftersom sidan är så stor och används av så många olika människor, är den också intressantare att använda i illvilliga syften, vilket ju har visat sig i några fall som uppmärksammats i media.
Trakasserier förekommer säkert mellan medlemmar som inte gillar varandra, så är det ju tyvärr överallt (som alla vet så är det inte på/via internet det mesta våldet och kränkningarna förekommer utan i hemmen och mellan närstående) men enligt uppgifter (som är svåra att värdera sanningshalten på) förekommer mindre tråkigheter på FB än på många andra sajter, vilket delvis förklaras med att användargruppen har betydligt högre medelålder, intressen och syfte med sitt medlemskap än kommunityanvändare vanligen har.
När jag registrerade mig av nyfikenhet så sent som i förrgår, blev jag genast hittad av en kalimeravän, och hittade snart min bror, mina barn (fast att de var där visste jag förståss redan), en annan kalimerabekant och flera goda vänner. Jag är och har varit medlem i flera olika forum och kommunities under de senaste 5-6 åren och är jag ganska mätt på sådant. Just nu tror jag därför inte att jag kommer att börja använda FB särskilt frekvent, trots att jag har många epost- och internetkontakter varje dag. Om/när jag så småningom vill öka kommunityanvändandet igen är det dock ingen tvekan om att det blir FB jag väljer.
|