Citat:
Ursprungligen postat av anjaaa
Enl far min ska Folegandros o Amorgos vara fint, eller vad tycker ni? är det bra öar för barn?
|
Jag var på Folegandros för första gången i tre dagar för snart två veckor sedan. Det är en väldigt karg, bergig, vacker och mäktig ö med en fantastisk liten chora, så visst har din far rätt om den saken.
Men om ni, som många andra barnfamiljer, vill att det ska vara ganska nära och lätt att ta sig till fina stränder där barnen kan sitta med hink och spade, gräva ner sig i sanden och bada i långgrunt vatten med mjuk botten för små fötter, så kommer ni inte att hitta det på Folegandros. Alla stränder utom de två vid hamnen (som inte är särskilt fina) är besvärliga att ta sig till. De är steniga (med något undantag) och så gott som direkt vid vattenbrynet för djupa för små barn.
Till Amorgos har jag inte varit, men Naxos, Paros, Koufounissi och Skiathos är exempel på öar med barnvänliga stränder.
Vad gäller flygplats så skulle jag ALDRIG välja Aten om jag reste med barn. Om jag kan undvika det så kommer jag aldrig mer att göra det när jag reser ensam heller. Mer tålamodsprovande plats får man leta efter - och där kommer hamnen i Pireus på god andra plats! Väldigt mycket av den dyrbara semestertiden går till väntande och jobbiga transporter i stökig miljö. De gånger jag har flugit till/från mindre flygplatser har det också tagit tid, men inte i närheten så lång som i Aten + att man slipper den tråkiga båtresan till/från någon ö.
Att det nya direkttåget från fpl till hamnen går, är än så länge inte heller något man kan räkna med. När jag skulle åka med det för knappt två veckor sedan gick det inte pga ombyggnationer.