Sv: båtluff med barn 2008
Konfounissi (vet inte riktigt hur det stavas). En liten ö utanför Naxos. Jag reste själv i september med två större barn (6 och 11 år). Konfounissi var perfekt för mig och 6-åringen. Den äldre pojken tyckte det blev lite tråkig snorkling.
Men där bodde vi billigt (30 Euro utan att pruta). Nära stranden som var lagomt stor, men vit sand och långgrunt. Hotellet hette Atlandia och var jättefint (TV och aircon och stoor balkong mot havet). Själva byn hur mysig som helst och massor av underbara restauranger. Dit ska vi tillbaka i juni.
Naxos är betydligt smutsigare och mer turister. Vi bodde först på Agia Anna, men stranden var full av fimpar och när barnen byggde sandslott och grävde i sanden kom all möjlig otrevlig bråte fram. Flyttade sedan till Maragas och Plaka som var betydligt finare. Långgrunt och långa stränder. Där bodde vi på camping i egen lägenhet (40 euro för tre och rummen hade 4 breda sängar). Men som sagt, även om Naxos är mysigt skulle jag hellre åka till de mindre öarna. Schinossa ska oxå vara barnvänligt.
Ta absolut med vagn (sulky är bäst för den kan ni ta in på flygplanet, men en vagn kan ni ha som avlastare oxå). Jag hade sylky med till min tjej tills hon var fem. Enkelt på kvällarna efter restaruangbesök. Mycket pengar går det. Räkna 1000-1500/dag för er. /Lenan
|