Sv: Ta med sig bilen eller ej
Hmm, verkar ju vara en salig röra detta men jag ska försöka röra till det lite mera med lite egna åsikter.
Läste först något här ovan om att bilen måste ut ur landet efter 6 månader och att det räckte om man åkte fram och tillbaks på enkelbiljetter. Vi använde samma system då vi bodde i Mariehamn och åkte båt för taxfreesprit. Man sparar helt enkelt en äldre biljett för utresan så att man kan visa att man åkte ut ur landet minst två månader innan du åkte in. Enkelt som dubbla dörrar.
Sedan då det gäller den egentliga frågeställningen att ta bilen med sej då man flyttar till ett annat land inom EU. Du kan alltid ta med dej en bil som flyttgods, bilen tullas in samtidigt med att du flyttar in i landet och du omregistrerar den till det nya landet inom en viss tid som det nya landet bestämmer. Detta ska inte kosta nånting extra utöver de direkta kostnader som kan påvisas (nya nummerplåtar och administrativa avgifter med mera). Hur grekerna tolkar detta har jag ingen aning om men några stora belopp kan de aldrig ta ut om de ska vara med i samma EU som vi andra är. Ett problem här kan ju vara att inte alla "flyttar på riktigt", några lämnar kvar en liten nödutgång tillbaka till sitt gamla hemland om det inte går som de har tänkt, då kan det ställa till med vissa problem. Det är ju av naturen svårt att ta med sej flyttgods om man inte flyttar och detta tänker även skattemyndigheterna på.
Sedan finns det ytterligare ett sätt att hantera just fordon. Åtminstone tidigare har man kunnat åka utomlands och tjäna lös en taxfreebil. Detta har varit kombinerat med en hel del regler om att man under en viss tid (vanligen 12 månader) måste tjäna så mycket så att man kan betala bilen (utom skatter) och en del annat tjafs men i slutändan har det gjort att man får en bil väldigt billigt. Vissa länders skattemyndigheter har valt att försöka hitta folk som kanske kan tolkas kombinera vissa av dessa regler på ett felaktigt sätt och på så sätt smita undan vissa skattekostnader. Jag kan tänka mej att Grekland är ett land som tittar ganska hårt på detta, jag vet av erfarenhet att Finland har varit benhårda runt dessa regler.
Allt detta som ovan skrivits är en kombination av sådant jag hört av andra och som jag har räknat ut då jag försökt analysera bland annat inläggen ovan. Det mesta inom skattelagstiftning och punktbeskattade produkter (bilar, sprit, cigaretter med mera) är en djungel som staterna vill använda för att få in så mycket skattemedel som möjligt.
Mvh Janérik
|