Sv: Ta med sig bilen eller ej
I somras hjälpte vi en svensk man med att få sin svenska bil in registrerad i Grekland. Bilen var 15 år gammal och det skulle kosta 50 000skr att få den registrerad. Det blev inget av med det utan han köpte en bil här i stället. Registreringsavgiften är en del av hela kostnaden. En tysk bekant tog in sin nya bil (stadsjeep) hit och fick nästan betala bilen engång till, så dyrt blev det! Han ångrade sig när slutnotan kom.Det hör till att skatten är stora pengar på starka bilar.
Billigare att importera bil hit än att köpa här är det inte! T o m Volvo är billigare att köpa här än i Sverige tex. däremot så kan man köpa billigare beganat i Sverige än här.
Ett svensk/tyskt par köpte för ett par månader sedan en beganad bil i Tyskland (mycket billigare där än vad de kunde få tag i här)som de har här.De tänker inte registrera den här för det kostar väldigt mycket. De åker in och ut ur landet (om det lönar sig i långa loppet är jag tveksam till, färjan är ju inte billig).
Man kan fråga på hur många ställen som helst och du får aldrig samma svar! Det är min erfarenhet.
Jag skall ta reda på exakta siffran för dygnsavgiften jag har för mig att det var 30skr/dygn.
6månader av 12 får hon använda den och 12månader börjar räknas från det hon "låser upp" den. Någon gång så har hon bara varit i Sverige en månad (som bilen då var plomberad) och fick 6 nya månader. Det är väldigt rörigt och vi vet inte exakt igentligen vad som gäller. Hon rättar sig efter vad de säger varje gång hon "låser upp" den helt enkelt.
Senast redigerad av Agda den 2007-09-21 klockan 09:47.
|