Sv: Saroniska öarna
Oj, oj vad ska jag välja ut... Mina tips: Ta kustvägen från Korintos och ner mot Galatas och Poros. Motorvägen mot Nafplion går säkert snabbare men är inte lika spännande. På vägen passerar ni så småningom Epidavros som är värt en egen utflykt. Kustvägen söderut från Galatas mot Saranida och vidare mor Ermioni och vidare till Nafplion. N. ligger i en bukt och här är det fint. Strax efter Galatas ligger en liten ö (inte fortet) som man kan vada ut till. Perfekt nakenbadarställe. Hela Peloponessos är fylld av spännande platser som Sparta etc, lite längre bort ligger Olympos,men det här känner ni förståss till. På Poros rekommenderar jag cykel, ön är inte större och man ser så mkt mer. Klostret är värt ett besök och en lunch på tavernan nere vid stranden.Cykeltur till citronskogen på Galatassidan för att dricka citronsaft. Vagionia bay, bästa badet/vattnet, om det inte blåser in skräp från Aten, ligger på andra sidan ön, hit behöver man bil. Åk upp vid bensinstationen på väg mot Askeli. Här är förmodligen inte serveringen (husvagnsmodell) öppen den här tiden på året så ta med lunch. Andra trevliga bad är i Megali Neorion, hotellet på ena sidan vägen, tavernan på den andra, stolar och bord på stranden. MKT god mat!! Lite längre bort ligger Russian bay, här är också vattnet rent och fint. Om man fortsätter kommer man in på en smal grusväg, där finns också några stränder som är svåra att nå. Men värda en utflykt. Det är ofta "kulturevenemang" på Poros, kolla på lyktstolpar efter annonser. Teater i Russian bay och musik på innergården vid museet. Utomhusbion är inte heller fel! Oftast aktuella filmer. (ej dubbade) Restauranger på Poros; O Karavolos - lite finare grekisk mat, men kanongod och trevliga ägare,hoppa gärna över restaurangerna vid hamnen och gå upp mot klocktornet. Posedion i början av stan har bästa fisken tycker jag. Bästa gyrosen finns ganska långt bort på hamnpromenaden, blå stolar,"hål i väggen" bredvid öns enda disco (ett lugnt ställe). Det finns flera bra ställen på den här sidan av hamnen. Hoppa över den fina fiskrestaurangen, den var ett bottennapp sist. Avsluta kvällen med en kaffe och en metaxa i på nån av serveringarna i hamnen. Känner inte till stället ni ska bo på, Kalimera...men det låter ju trevligt. Sammanfattning av Poros; Neorion är mer grekiskt och Askeli mer charterturistiskt. Mitt bästa tips är att stiga upp ganska tidigt på morgonen, ta en promenad genom stan, se allt vakna till, kanske ta ett bad, dricka en grekisk kaffe och "lyssna" på gubbarnas prat ,köpa bröd hos bagarn och strosa sakta hem och äta en lång frukost på verandan. Så bra man mår såna dagar! Ha det så trevligt på Poros.
|