Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Snabbfärja: 213 km
Reguljärfärja 625 km
Arne
|
Miljlövän är ju svårt att beskylla mej för att vara men jag kommer aldrig att glömma då jag första gången beskådade en av dessa Highspeedbåtar ankommande hamnen. Det var på Syros och vi satt troligen med nånting gott att äta eller dricka då båten ankommer till hamnen precis bredvid oss.
Det stod (som alltid) många fina båtar i hamnen i Ermoupoli, på några fanns besättning men inte på alla. På de som hade besättning blev en febril aktivitet som jag som båtintresserad följde. Trossar slängdes hit och dit och man försökte spänna ut båtarna mot de strömmar som båten förorsakade. För att göra historien kort så kom någon till båten efter att highspeedbåten hade avgått, rejäla skador hittades i aktern på båten då den slagit in i kajen fast man hade väl förtöjd båt, det är svårt att förtöja för att havsnivån ska sjunka en halv meter med strömmar mot alla håll. Redan då kände jag att vi ser en del av vad som händer men under vattnet händer säkert mycket som vi aldrig ser.
Efter denna upplevelse har jag i möjligaste mån undvikit highspeedbåtarna men jag kommer aldrig att göra mitt liv obekvämt i denna kamp, är det betydligt enklare att åka highspeed så gör jag det men det känns ändå bättre att åka en vanlig propellerdriven farkost.
Mvh Janérik