Citat:
Ursprungligen postat av pulta
...vad jag trodde skulle gå åt och lite till sen la jag in pengarna ihop med passet i en deponeringsskåp på hotellet....
|
Nu är det väl inte så vanligt i Grekland men jag har hört talas om att värdeskåp har länsats där också. Det händer ju att hotell rånas där också tyvärr.
Så det där kortet kanske kan vara en bra grej för dig också? Skulle du bli av med kortet så får du ett nytt och så finns pengarna förhoppningsvis kvar. Om du inte slarvat med koden... Och man slipper massa problem...
Personligen så gillar jag att "äventyra" lite i Grekland. Åka dit den lille näbben pekar utan att boka bara för att se vad som händer. Och det har gett mig många härliga upplevelser.
Men det finns en sak jag inte prutar på. Och det är att ha full kontroll på pass, pengar och piljetter mm. Jag har alltid med dubbla kopior på passet, piljetterna och pörkortet...

Att förvaras på olika ställen. Ena bunten i stora ryggan, den andra i den lilla dagryggan som även är handbaggage. Ett övermått av pengar förvaras tryggt på flera olika kort att användas efter behag. Så har jag gjort rätt länge oavsett vart jag har rest.
En annan liten grej. Nu tror jag risken att bli rånad är väldigt liten på de flesta ställen i Grekland, men det kan man tyvärr inte säga om resten av världen. Men det skadar inte att vara lite försiktig där ändå...
När jag hämtar ut pengar från en ATM så brukar det ju bli minst 1500 - 2000 åt gången så det räcker några dagar. Man ska ju äta och leva och kanske köpa någon färjebilljet. Största delen av dessa pengar stoppar jag i en liten tunn reseplånbok som jag kan bära på mig utan att den syns. (Förr lade jag bara pengarna i en låda på rummet men det gör jag inte längre.) Sedan har jag alltid 30 - 40 € löst i fickan tillsammans med mynten. Då kan jag betala på Tavernan utan att "flasha" med en plånbok med massa sedlar.
Och skulle jag ha oturen att råka illa ut så kan jag slänga fram det jag har i fickan och hävda att jag inte har mer... Och sedan be en bön...
Det är faktiskt ett gammalt trick från New York. En rånare vill normalt sett inte komma nära sitt offer eftersom han då blir gripbar/sårbar. Han tar normalt sett det som erbjuds honom och sedan sticker.
Vilket påminner mig om en notis i SydSvenskan för några dagar sedan. Den handlade om den oerhört intelligenta killen som fick för sig att han skulle råna en karateskola... Polisen kom och körde honom till sjukhuset...
Peter