Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ringborg
Hur är det med straff ... ?
Vilken disciplin råder?
Är beröm en del av pedagogiken?
I Sverige talas det om behovet av ordning och reda i skolan....
Hur är det i Grekland?
Monika 
|
|
När min flicka gick i femman hade hon en manlig lärare, han utdelade straff på pojkarna i klassen. De fick lägga fram handen och läraren slog till hårt med en linjal på handen. Det var endast pojkar som fick straff på det sättet, ingen av flickorna.
Att bli uppskickad till rektorn är väl annars det vanliga, och har man gjort något riktigt dumt så kan man bli avstängd från skolan ett par dagar beroende på vad man har gjort.
I högstadiet är det hårdare, det finns ett system att eleverna får vara borta högst 60 timmar per läsår. Varje gång man kommer försent får man inte komma in på lektionen utan får 1 timmes avdrag. Har man gjort något dumt kan det bli en dags avdrag. och har det varit riktigt tokigt kan man få flera dagars avdrag. Om man överskridit de 60 timmarna under 1 läsår får man gå om hela året igen. Om man har läggningen att man vill skolka går de 60 timmarna ganska snabbt åt, vilket jag ändå tycker är ett bra system.
Att bli sjuk kan vara jobbigt för man kommer efter snabbt i skolan.
Många ggr har mina barn gått fast de känt sig dåliga, de är så stressade att komma efter.
I högstadiet när barnen är sjuka räcker det inte att ringa till skolan, föräldrar måste gå dit personligen och anmäla detta till rektorn. Detta påverkar inte de 60 timmarna då.
Monica