Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-07, 10:06
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skolan i Grekland

Jag har samma erfarenheter av grekiska skolan som skrivs här.
Är det något jag inte gillar i Grekland är det just skolan och skolsystemet.

Mina barn är 12 och 14 år, och på måndag börjar den minsta i högstadiet som är en annan skola. Hon är jättenervös, hon är ganska blyg och har det ganska tufft att hävda sig. Det finns ingen förståelse för barn som inte är så framåt, alla hennes lärare har tjatat om att hon måste bli mera framåt, inte så lätt att göra om sin personlighet.
Min son som är 14 har ett annat problem, han har svårt att koncentera sig.
Men han har alltid ansetts som lat och jobbig av lärarna. Har försökt att prata med hans lärare oxå men inte fått något gensvar eller förståelse.
Pedagogik och barnpsykologi existerar inte är min erfarenhet.

Läxor varje dag från skolan över helgen likaså, läxor även från privatengelskan 3 ggr per vecka.

Jag har valt att sätta mina barn även i svensk skolan där de går varje lördag 1 och en halvtimme, läxor även därifrån.
Detta är ju frivilligt men jag tänker att de kanske en dag vill till Sverige och studera vidare eller ev flytta till Sverige när de är vuxna. Vill kunna ge dem en möjlighet till detta så de har valmöjlighet en dag. När man har gjort Tissusprovet och klarat det, räknas det som man har genomgått 9 årig svensk grundskola plus 2 årig gymnasieskola och kan söka sig in till Högskola eller universitet i Sverige.
Brukar göras i 17, 18 årsåldern.

Mina barn går oxå på extralektioner i engelska 3 ggr i veckan, kostnaden var 140
euro per månad, nu till höstterminen kommer det att gå upp.

I högstadiet där min son går har varje vårtermin avslutats med stora examenprov, böckerna i de 14 olika ämnena skall kunnas utantill. Denna nervpress är otrolig att sätta på barn som är 12 år när de börjar högstadiet. Däremellan tester varje vecka och betyg 3 ggr under ett läsår.

När jag är i Sverige varje sommar med barnen så träffar jag vänninor med barn i samma ålder som mina, vi pratar och jämför, och skolan i Sverige låter som rena barnleken i mina och mina barns öron.

Jag kan bara säga att om jag vetat det jag vet idag hade jag nog aldrig flyttat till Grekland. Har ständigt dåligt samvete för barnen och skolan härnere.

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-09-07 klockan 10:10.
Svara med citat