Förra året (ht-06)fick vi ett helt nytt skollärosystem. Nya böcker. (där rök böckerna från 80-talet)
Inspererat från de finska skolorna - som de säger. Mer arbete i grupp och eget tänkande ligger i centrum. Försök att inte ge så mkt läxor.(max4 dagar i veckan nu-ironi). Här får vi t om läxa över helgen fredag t o m måndag.
Ex. ettaklasserna som hittills fått läxor varje dag

.
Men sen är det även upp till lärarna att lära sig detta system som hoppningsfullt är bättre än det förra. Men som kan vara lite svårt för de lite äldre som är mer vana med ett strängare och mer innantill-lärande system. För hur lätt är det att lära sig en bok på 100 sidor INNANTILL......
Sen har inte en lärare en klass mer än 2 år i rad. Min äldsta son som börjar fyran nu på tisdag har haft oturen och bytt
10 lärare/lärarinnor. Under hans 3 första år i skolan. Det har satt sina spår. Men det kanske är ett extremt fall.
Engelskaundervisningen börjar i 3an. Och av egen erfarenhet är usel. Medvetet???för att froundistirio(privatlärarna)ska få jobb. Min son går alltså på fr. 3ggr x 40 min i veckan. 40 € i månaden + att detta pris går upp varje år.
Har även märkt att föräldrar till barnen i skolan inte har så stor lust att gå på skolmöten osv. kanske för att de känner att de inte kan påverka så mkt....

Sista skolmötet jag var på kom det 21 föräldrar.
Låg/mellanstadiet har ca 220 barn. Tänk, vilket intresse(ironi).
Barnen har ingen matsal där de kan sitta och äta sina hemgjorda /köpta smörgåsar(i bästa alt.), chips, ....
Glöm lunch som barnen äter i svensk skola. Ingen lagad mat. (ingen kock)Endast vissa dagis.
Skollokalerna ofta tråkiga. Inte så pedagogiskt gjorda. Gamla.
Allt detta är en del av min uppfattning av den grekiska skolan. Men det kan ju i och för sig finnas en annan uppfattning av någon annan i en annan del av grekland.
Och detta att stånka hem och dit med alla böckerna och skrivböckerna varje dag. Det är tungt kan jag säga. Det gäller att ha en bra ryggsäck och rygg...........

.
Jag talar om en låg/mellanstadiet - skola.
Skulle kunna rabbla på hur länge som helst.
En liten påminnelse. Ingen ska klaga på de svenska skolorna. Det tror jag de gör som inte har sett något annat. Generellt menat.
Katerina-vars yngsta son ska börja i ettan på tisdag- nervös...