Hej,
Son tidigare inlägg visar så skiljer sig det grekiska skolsystemet en hel del från det svenska.
Även kvalitén på själva undervisningen och läromaterialet är bristfälligt. År 2000 använde man fortfarande läseböcker i modersmålsundervisningen för lågstadiet som utkommit 1981(!). Om det finns färskare utgåvor att tillgå nuförtiden känner jag inte till.
Vidare är även många av texterna i framförallt historieböckerna snedvridet och kan därmed inte betraktas som objektivt. Alldeles nyligen fick det grekiska utbildningsdepartemetet dra tillbaka nya utgåvor av läroböcker efter kritik från nationalister och prästerskap för att man i de nya böckerna inte tillräckligt starkt kritiserade den ottomanska ockupationen.
Vidare är själva pedagogiken ofta förlegad och barn får åtminstone i språkundervisningen många gånger bara lära sig att rabbla ord utantill utan sätta in dem i sammanhang. Många gånger pratar man inte ens det aktuella språket i klassrummet.
Min väninna som undervisade engelska vid en privatskola i Aten blev mycket förvånad att finna att denna ytterst opedagogiska metod även tillämpades vid en privat läroinstitution där föräldraran ju t o m betalar pengar för att barnen faktiskt ska lära sig något. När min väninna så påpekade detta för rektorn sa även denna att hon tyckte att det var en dålig inlärningsmetod men att de försökt ändra det förut men att föräldrarna då protesterat för mycket och krävt tillbaka den gamla metoden annars skulle ta sina barn ur skolan... suck...