Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-29, 01:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Så även om jag(och troligen många fler) är med och betalar för dessa resurser så skall jag inte få ta del av dem!
Såvitt jag förstår så är du bosatt i Methioni? Om du är pensionär och får en i Sverige skattad pension bidrar du ju ekonomiskt till Svenska resurser, javisst. Eller om du har lön som skattas i Sverige. Annars ser jag inte hur du gör det.

Samtidigt har du själv valt att bosätta dig där och på så sätt frivilligt till viss del avsått från den trygghet och hjälp Svenska staten kan ge. Det ansvaret anser jag att du lagt på ditt nya hemland. Så fungerar det för invandrare i Sverige. Det borde vara likadant i Grekland.

Citat:
Vad är det för skillnad på Thailand och det som hände där och Grekland och det som händer här?
Det är en enorm skillnad. Då var det tusentals turister som blivit av med allt utom kläderna på kroppen. Utan kläder, pass, pengar, biljetter och möjlighet att ta sig hem. Och där många dessutom var skadade. Dvs de bodde inte där utan var på besök och behövde hjälp både på plats och hjälp att ta sig hem. Du har, så vitt jag förstår, valt att bosätta dig i ett annat land. Och då anser jag att du får vända dig till de instanser som finns där för att ge dig den hjälp du behöver. Istället för att begära att ditt forna hemland ska hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här,..
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Nu får du väl ge dig. 100 x 100 = 10.000 dvs 1 hektar. Du har ju själv skrivit i flera inlägg att 1 hektar är 10.000 m2.

På nyheterna i kväll sade man att det hitills brunnit en yta motsvarande 300.000 fotbollsplaner. De uttryckte väl sig kanske så för att man lättare skulle få en uppfattning om hur stor yta som drabbats. Omräknat blir det en bit över 200.000 hektar...

Och det, vill jag påstå, är bra mycket mer än de 1500 som brann i Sverige. Oavsett vad någon annan påstår...

Det är ju ofattbara ytor som förlorats. Och det brinner fortfarande. Till min stora sorg har dessutom bägge sidor nu börjat politisera denna katastrof. När de i stället borde försöka sammarbeta för att lösa det hela. Det är ett sorgens år för Grekland.

Peter
Svara med citat