Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2007-08-28, 15:20
santa santa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: "Rumsraggare" i Heraklion?

hmm, mycket intressant läsning, tack för alla svar och diskussionen.

Ska försöka förtydliga lite...

Det där med party var mer tänkt som att vi inte vill hamna på en ort/by där det är parbetonat, dvs härliga middagar vid solnedgången och sen hem å sova (typ som katapola, amorgos) utan att orten/byn erbjuder ett nattliv för den som vill vara ute till 3-4. Det behöver inte vara som Ios för dit ska vi senare , men ändå att några barer7hotspots finns inom räckhåll.

Avståndet till Heraklion är inte det viktigaste, eftersom det är fråga om en hel vecka innan vi skall tillbaks dit för vidare transport norrut med båt. En bussresa på en timme eller två är inga problem tycker jag. Däremot vill vi gärna ha tiåps om enkelt, billigt boende i Heraklion stad, nära hamnen för en natt. Eftersom båten går tidigt på morgonen vill vi bege oss till heraklion dagen innan och hitta ett rum med gångavstånd till Flying Cat båten. Då skulle vi kunna klämma in Knossos den dagen också så våran "huvudort" behöver inte ligga nära heraklion egentligen.

Viktigt är nog ändå att det finns lite genuin grek-känsla på orten, precis som Eva skrivit vill vi inte ha en charterort. Anledningen är väl framförallt att utbudet av vanliga greker som har "rooms to let" inte är så stort där charterhotellen lagt marken under sig utan såna brukar väl finnas där grekerna finns?! Vad bör vi betala per natt för ett dubbelrum i orterna längs nordkusten första veckan i september. Hur ser säsongen ut? Har italienarna dragit hem?

Har kikat lite på Ag. Nikolaos och bilder därifrån som ser jättefint ut men vi vet ju fortfarande inget om kulturen där (charter eller lite mer backpackingfolk). Hur lång är bussresan dit och kan man åka direkt från airport eller måste man in till heraklion busscentral först?

Bra stränder i närhet till boendet är kanske det viktigaste, men såna finns väl överallt?!

Är inte uteslutet med fler än en ort heller. Om vi t.ex. skulle börja med ag nik så kan man ju om man tröttnar(?) (tror inte man kan tröttna på något ställe i grekland) efter tre nätter bege sig till en annan ort längs med nordkusten för tre dagar till.

Rubriken på tråden är ju inte längre så pricksäker, hoppas på överseende eftersom jag inte vet om man kan ändra den.

Edit: En grej till som är viktig!! Tar med mig snorkelgrejerna så om någon har tips på bra snorklingspots med mopedavstånd från någon av huvudorterna längs nordkusten så är jag väldigt tacksam.

Fortsätt bomba tråden med åsikter och tips, är överlycklig att den blev sån fart i den .

Senast redigerad av santa den 2007-08-28 klockan 15:26.
Svara med citat