Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-26, 16:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nötallergi+grekland

Hej Martin

Jag är också nötallegiker och kan som du inte äta några slags nötter. Jag har aldrig fått någon mat i Grekland som innehåller nötter, det är inte vanligt att de använder det i maten, men däremot ofta i efterrätter och sötsaker.

Korten som du har hört talas om kan man få från Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm. Jag har sett de kort de har och jag tycker att de är för vagt formulerade och kan ge en falsk trygghet, men just kortet som säger att man är allergisk mot alla nötter är ok, så det kan du beställa och använda om du vill.

För övrigt är det förståss viktigt att du har dina mediciner och injektioner med dig överallt och att din flickvän och hennes syster vet hur de ska ge dig dem om det skulle behövas, men det är du/de säkert vana vid.

Ha också med plastkortet från försäkringskassan som ger dig rätt till allmän sjukvård i Grekland. Personalen är ofta kunnig och har bra resurser, så om det skulle oturas och du måste dit så kan du känna dig trygg.

Grekerna i allmänhet har inte större förståelse för allergier än svenskar, men ofta visar de en stor respekt för turisters "påfund" så du blir säkert tagen på allvar när du berättar att du inte kan äta några nötter på några villkor.

Lycka till och ha en härlig resa!
Elisabet
Svara med citat