Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-26, 15:24
walle_1 walle_1 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Nötallergi+grekland

Hej!

Jag och min flickvän samt hennes syster ska till Kreta på fredag 31/8. Jag har nötallergi (alla sorters nötter, mandlar, jordnötter), och får anafylaktiskt chock om jag får i mig något av detta. Halsen sväller igen och jag måste ta adrenalinspruta samt kortisontabletter. Är det någon här som har koll på om det finns några vanliga maträtter i Grekland som innehåller någon av dessa nötter?

Att man bör passa sig för efterrätter/sötsaker vet jag redan, något annat som kan vara riskfyllt? Bröd eller nåt kanske?

Någon som har lust att översätta en liten text till grekiska som förklarar att jag är allergisk mot de olika nötterna så man kan visa upp det på restauranger etc. om man skulle bli osäker?

Eller finns det att få tag på något sorts kort eller intyg nånstans där det förklaras på grekiska? Har sett att det finns till andra allergier men inte hittat nåt för nötter.

Hur förståndig är grekerna när det gäller allergi? Vissa svenskar verkar inte kunna få in att det är livsfarligt för en nötallergiker att få i sig nötter men grekerna kanske är förståndigare?

Alla tips eller råd angående allergi på resan är välkomna.

Vi ska till hotellet marva i Platanes utanför Rethymnon. Någon som har något att säga om det hotellet?

MVH Martin
Svara med citat